Kunst: Helene Nymanns Ars Memoria – Memes for Imagination

Kunst: Helene Nymanns Ars Memoria – Memes for Imagination

Ønsker du at berige dig selv og andre med kunstnerisk, kulturel oplevelse af kaliber – så læs med her, når jeg går ind i udstillingen Ars Memoria – Memes for Imagination af Helene Nymann på Kunsthal Aarhus. NB. Spoilers i form af billeder. 

ARS MEMORIA – MEMES FOR IMAGINATION
Det er med al tydelighed, at Helene Nymann udstilling med navnet Ars Memoria – Memes for Imagination er en undersøgelse af vores hukommelse, forestillingsevne og perception; hvordan vi husker, fantaserer og ser. 

For at gå ned i udstillingens titel, skal vi først ind at kigge på, hvad ars betyder. Ars er latin og bæres af betydningen kunst, videnskab eller håndværk – ligesom betydningen ligger i systemer, kunstfærdighed og metakognitiv tænkning.

Memoria kommer af det latinske ord memor (huskende) og behandler i stedet det blødere stof og udgør betydningen af hukommelse og erindring.

Ars Memoria rører altså ved både vores refleksioner i forhold til hukommelse – og ikke mindst den måde, hvorpå vi opnår, at noget printer sig fast. Det konstitueres alt sammen af systemer, der ligger iboende i vores væsen, og som udgør en del af en metakognitiv tænkning – altså en måde at tænke på, hvorved vi reflekterer og erkender vores erkendelse; i al sin enkelthed en bevidst viden, som fungerer i et bevidst system af tankeprocesser – heri måden vi skaber vores hukommelse på – og måden hvorpå vi igen finder ind til den. 

UNDERSØGELSER I LETHED
Forstår man sig på titlens mange undersøgende elementer, forstår man sig hurtigt på udstillingen, uden den virker hverken søgt eller forudsigelig – heller ikke fra indgangen, som kan synes en anelse spartansk og alligevel kontrastfyldt – og det er jo dem, jeg så godt kan lide; kontrasterne.

Fra kunsthallens foyer ledes man nemlig ind bag et lyst klæde, som netop ikke forpurrer den legende lethed, der ligger i Helene Nymann udstilling – såvel som i Kunsthal Aarhus’ smukke, lyse rum, der danner en ren og enkel ramme for erindringens værker. Faktisk glemmer man hurtigt klædet, som træder man ind i en art anden verden. Måske klædet fungerer som klædeskabet – who knows… Man træder så at sige direkte ind i en installation, der hverken har en begyndelse, en midte eller en slutning – som cirkler væver de forskellige dele sig ind i hinanden uden at forstyrre eller optage for megen plads – og uden at øjet keder sig, tværtimod er synet, der venter, en sand fornøjelse. 

Letheden, som synes at være allestedsnærværende understreges med skarpt af det vue, man mødes af bag klædet; noget øjet ikke kan se men blot høre, mens andet står soleklart i forskydningen grund – oplyst af velplacerede spots og et naturligt lys, der tilnærmelsesvist synes guddommeligt – om man vil.

De forskellige installationer bevægede sig ind i mit indre, som søgte både forståelse men også en æstetisk tilfredshed. Jeg følte mig let i de store rum, som om jeg svævede hen ad gulvet, ind blandt cirkler og ind i et lys så smukt, at alle bekymringer, byrder og forudindtagede goldninger forsvand – for her var blot jeg.

Og det var jeg i ordets bogstaveligste forstand, for både i mit indre såvel som i mit ydre var kun jeg – helt alene i et æstetisk univers af systemer, perceptioner og forestillinger – og en umådelig æstetik, som behagede mit evige ønske om lethed.  

ars memoria memes for imagination

FORSTÅELSE OG MENING
Netop den æstetiske fremtoning er i klar forening med ambitionen om at vise os, hvad hukommelse kan være – mens vi undersøgende går rundt og bevæges af fænomener, som synes taget ud af en drømmelignende tilstand. Med fare for klichéens magt vil jeg vove den påstand, at tid og rum forsvinder som dug for solen – som om man efterlades i et spind af refleksioner over refleksionen – over erindringen om erindring, forestilling og forstand. 

En art af en magisk fornemmelse opstod, da jeg forsigtigt, næsten ydmygt, bevægede mig bag en fritstående mur for at finde ind til det videoværk, som udstillingen bærer på. Oplevelsen var… vild, betagende og berusende, næsten meditativ – den pillede den ved mine sanser, min forståelse og mine strukturer – for jeg måtte have en art af en mening med mig hjem. Videoen gik i cirkler og jeg fulgte med og så den igen – i gentagelsens land. Det er finurligt, som meningen opstår i netop gentagelsen – og med mig hjem tog jeg en opslugende oplevelse med mig, som har sat nogle spor – og som igen har tilbedt en tilstand af mening; af et forsvindende tid og rum for meningens skyld.

For jeg fik lov at følge med Helene Nymann ind i hendes sind – derind hvor kun hun bevæger sig og ser, hvor hun forestiller sig og fantaserer – og hvor hun i systemer både fortæller og viser os, hvad hukommelse er og hvordan den for hende ser ud. Vi får med andre lov at dykke ned i det system, som hun selv er skabt af – og det er interessant helt ud i fingerspidserne at få lov; for på magisk vis bevæger vi os ud af hendes sind og ind i vores eget i forsøget på at skabe mening, sammenhæng og forståelse. 

Særligt den både dystre, smukke, mystiske, nærmest manipulerende videoinstallation rykkede ved nogle essentielle opfattelser og forståelser – det skubbede til noget indeni mig selv, som jeg stadig søger at forstå. Netop det er noget, jeg som oftest søger at gå fra en udstilling med – for så har den givet mig ’stof til eftertanke’ – mens den i virkeligheden går ind og piller ved en (selv)forståelse – alt imens den rykker ved andres ligeså. 

BERUS DIG SELV
Udstillingen piller ikke blot ved det den subjektive forståelse – eller sammensætningen af samme. Den piller ligeså ved en mental tilstand af beruselse, som synes at overskride grænser for, hvad beruselse kan være. Her en beruselse som havde ophav i en mening – som på én og samme tid fandt ind til en æstetisk og sanselig oplevelse, hvor både følelser og fornemmelser sad uden på tøjet. En oplevelse, der vækkede en tilfredshed blandt foreningen af æstetik, rumlighed og forundring – som banede vejen for en sjælelig forståelse af de systemer, vi bryder vores hjerne i hver eneste dag. Wow. Mine hænder er stadig langt oppe – og mit hoved stadig på arbejde – og det er jo lige netop det, kunsten kan; få os til at tanke, stille spørgsmål, mærke, reflektere og søge at forstå.

ars memoria memes for imagination

Der er ikke blot en prisværdigelse herfra – heri ligger en anbefaling af kaliber og et håb om, at du vil besøge Kunsthal Aarhus (som i øvrigt har gratis entré og en rigtig dejlig café) i nærmeste fremtid. 
  
HVOR
Kunsthal Aarhus
J. M. Mørks Gade 13
8000 Aarhus C
  
ÅBNINGSTIDER
Tirsdag 10Søndag 12  
  
HVAD
Ars Memoria – Memes for Imagination kører frem til 15. september 2019

 



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Translate »