6 teaterstykker jeg gerne vil opleve dette efterår

6 teaterstykker jeg gerne vil opleve dette efterår

Jeg har en forkærlighed for at gå i teatret, særligt at gå i teatret frem for biografen. Jeg vil gerne rives med, være der, se det, kigge ind i det, lugte det, høre det og være der. Jeg vil menneskeligt og sanseligt forbindes til det, der foregår på scenen og ikke blot være observerende biografgænger, hvor jeg tager filmen med mig hjem i hovedet – jeg vil have oplevelsen med hjem i hele kroppen; jeg vil være en del af det. Jeg vil smage på det.
Alle sanser aktiveres, når man går i teatret – hvad enten det er et lille, intimt provinsteater eller om stykket udspiller sig på den kongelige scene. Man er der med hele sin krop og sind, man oplever skuespillerne bevæge sig, man fornemmer sindsstemningen, man hører deres autentiske stemmer, som er så reelle; noget der ikke er lagt et filter over, man er dér, sammen med dét stykke, der udspiller sig for øjnene af én – og med de mangler eller forskelligheder der nu engang er fra gang til gang stykket opføres, for det er sådan det er med autenciteten.

Den skal være til at føle på, til at tage med hjem. Noget så klassisk en opera, Phantom of the Opera af Andrew Lloyd Webber, har jeg oplevet gentagne gange i London. Og selv om det hverken er grænsesøgende eller eksperimentel, som jeg ellers har en stor kærlighed til, er det ét af de stykker, som jeg i den grad har taget med mig hjem – alle gangene. For det har været storslået, magisk og til at føle på. Oplevelsen man hjemtager, som bor i sindet; i tankerækkerne, og som begraver sig under huden i en rum tid – nogle endda for evigt. Netop for denne følelse går jeg i teatret, og man kan ikke vinde hver gang. Derimod er det en stor oplevelse at få et godt spark af kulturen, som involverer virkelige mennesker, på en virkelig scene, i et virkeligt rum med andre mennesker. Det er ligeså vel en kollektiv, som det er en individuel oplevelse at bænke sig på rækkerne i et teater, hvor man sidder i stilhed og lytter, ser, dufter og næsten føler alt det, der foregår i rummet omkring scenen. Det bliver virkeligt, tro og det er denne fornemmelse, som man i dén grad går slip af, sidder man foran en skærm. Der er i sandhed en årsag til, at jeg intet fjernsyn ejer.

Nå, men altså. Seks teaterstykker… Jeg har planer om at se ét, måske endda to, stykker dette efterår, men mit hjerte hungrer altid efter mere. Derfor har jeg på min ‘ønskeliste’ skrevet foreløbigt seks stykker ned, som jeg så frygtelig gerne vil opleve, men som jeg muligvis ikke kommer til. Nu må vi se.. Måske du skulle tage af sted i stedet?

// Er der nogen? 
Betty Nansen Teatret
Spillested: Edison, Siloen
25. oktober – 18. november

Teatret skriver om forestillingen:
En intim teaterkoncert baseret på autentiske kontaktannoncer.
Den store anmelder- og publikumssucces spillede sidste år for fulde huse, og alt for mange måtte gå forgæves. Nu er der igen chance for at opleve den humoristiske og følsomme perle, der gennem autentiske kontaktannoncer tegner karakterer, skæbner og følelser i et portræt af den universelle, evige søgen efter kærlighed, samhørighed og fællesskab.

En åben henvendelse, skrevet i dybeste alvor i et ønske om at blive set, at blive valgt, at være noget særligt for nogen.

Find billetter HER.


// 4:48 psychosis 

Aarhus Teater
Spillested: Studio
3. – 30. november.

Teatret skriver om forestillingen:
ET SIND I OPLØSNING

”Det er mig selv, jeg aldrig har mødt, hvis ansigt er klistret fast på undersiden af mit sind …”

4:48 PSYCHOSIS er strømførende dramatik, inderligt og personligt, som med en uhørt brutalitet i sproget portrætterer en hudløs kvindes hverdag. Det er skrevet af den britiske dramatiker Sarah Kane, der som 28-årig tog sit eget liv. Stykket var hendes sidste og blev sat op i 2000, året efter hendes død.

Aarhus Teaters Mette Døssing lægger krop til denne anfægtede kvindestemme, som beskriver en verden, hun ikke er i sync med og ikke kan finde sin berettigelse i. Med stor ærlighed afdækker hun de dybe, sjælelige afgrunde, tomheden og den smertelige mangel på kontakt til de andre omkring sig. Hvordan omfavner man sit sande jeg, når jeg’et synes fjernt og destruktivt? Hvordan finder man vej ud af afgrundens dyb? Under desperationen løber ønsket om at blive rask – det splintrede individs muligheder for at finde berettigelsen til at eksistere og det meningsfulde ved at høre til.

Find billetter HER.

 

// Orlando af Virginia Woolf
Betty Nansen Teatret
14. september – 13. oktober 2018

Teatret skriver om forestillingen: 
Betty Nansens nye kunstneriske chef, Elisa Kragerup, iscenesætter Virginia Woolfs vilde klassiker fra 1928.
Tiden, livet, kønnene og døden er opløst i fortællingen, hvor Maria Rossing spiller den unge, smukke litteraturelskende Orlando. Hun bevæger sig gennem fire århundreders kunsthistorie og skifter undervejs køn, som det naturligste i verden.
Orlando kom til verden under Elizabeth den 1. af England. Vi møder ham som en smuk sekstenårig dreng. Vi møder hende som fascinerende trediveårig kvinde. Vi møder ham i Konstantinopel og under en isvinter på Themsen, og vi oplever hendes liv i det victorianske London. Og hele tiden kredser vi med hende om livets eksistentielle grundspørgsmål: Hvem er vi, hvorfor er vi det, og hvordan holder vi op med at være, hvem vi er.

På en gang en farverig sladderhistorie, en brusende fantasy-fortælling og et betagende blik ind i sindet.

Find billetter HER.


// SKYBRUD

Odense Teater
Spillested: Værkstedet
5. – 27. oktober

Teatret skriver om forestillingen:
Med skæv og grotesk humor skildres de umage møder mellem de meget forskellige mennesker: Nogen skal giftes og nogen skal skilles, nogen flirter, og nogen er helt alene. Rygepausen er også en eksplosiv kilde til rygtebørsen: Hvem har raget på hvem? Hvem skal fyres, og hvem skal forfremmes? Hvem er bøsse, og hvem er utro? Og hvorfor er det holdt op med at regne?
Midt i røgtågerne og rygterne opstår en helt ny verden med spirende kærlighed og lurende katastrofer.

Find billetter HER.


// Revolution

Aarhus Teater
Spillested: Stiklingen
2. – 13. oktober

Teatret skriver om forestillingen:
CHRISTIAN LOLLIKE RUNDBARBERER FØLELSEN AF POLITISK AFMAGT

Finanskrise. Økonomisk krise. Politisk krise. Værdikrise. Befolkningskrise. Flygtningekrise. Energikrise. Klimakrise. Vi lever i krisernes tidsalder og der er behov for radikale løsninger på de store udfordringer. Ja, mon ikke der kort og godt skal en revolution til.

I Christian Lollikes REVOLUTION artikulerer fire mennesker trangen til oprør og spørger hinanden om man kan forestille sig en anden verden. En verden uden klimaforandringer, kriser, overbefolkning og overproduktion. Mere end nogensinde er der behov for radikale løsninger på de udfordringer, vi står overfor. Kom med når Christian Lollike undersøger, om vi er klar til at definere og skabe en ny virkelighed. Om vi er klar til en gennemgribende forandring.

Find billetter HER.


// Babettes gæstebud – med mad

Teater République
1. oktober – 10. november

Teatret skriver om forestillingen:
Oplev Karen Blixens BABETTES GÆSTEBUD som madteater. Hovedpersonen Babette flygter fra borgerkrig i sit hjemland, og ender i en landsby i det kolde nord, hvor hun fortryller de lokale bønder med sin madkunst. Som publikum får du serveret mad i gastronomisk verdensklasse med vinmenu, imens forestillingen udspiller sig omkring dig. En teateroplevelse, vi garanterer bliver langt ud over det sædvanlige.
Bemærk! Det er en betingelse at købe både teater- og madbillet. Madbilletten køber du som tilkøb, når du køber teaterbilletten. I Karen Blixens roman bliver der serveret skildpaddesuppe og foie gras som del af fortællingen. Af etiske grunde bliver disse retter ikke serveret i denne forestilling.

Find billetter HER.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Translate »